Duurzaam ondernemen Toyota Material Handling

Waterstof in Ede

Duurzaam ondernemen: veel ondernemers willen het wel, maar weten niet hoe. Pank Hertsenberg, algemeen directeur van Toyota Material Handling in Ede, weet het wel. “Alles draait om people, planet en profit. Als je intrinsiek wilt, kom je vanzelf met originele ideeën. Dat hebben wij met waterstof gedaan.”

Pand verduurzamen

Wie Toyota Material Handling langs de A12 ziet liggen, ziet achter de enorme glaswand tientallen heftrucks staan. Het strak vormgegeven gebouw heeft een energie A-label. Hertsenberg vertelt opgetogen over de duurzame oplossingen die hiervoor zijn bedacht en uitgevoerd. Hij wijst naar de ramen en vertelt: “Kijk, het rooster aan de buitenkant is van strekmetaal. Het sluit zich voor lichtinval van boven, waardoor zonlicht wordt gefilterd en we dus niet extra hoeven te koelen.” Al wijzend naar de vloer gaat hij verder: “De vloer is van bamboe, een echt natuurproduct en hartstikke duurzaam. Daarnaast hoeven we bijna niet te verlichten dankzij het daglicht aan de voorkant. We hebben verder een lucht-tegen-lucht ventilatiesysteem, een sedumdak, zonnepanelen en powerbanks met refurbished Prius-accu’s voor de heftrucks die op elektriciteit rijden.” Het bedrijf wil leidend zijn in Nederland als het gaat om duurzaamheid en krijgt alle steun van de Japanse moederorganisatie. De insteek is zero muda

Zero muda

Het Japanse zero muda betekent kortweg: geen verspilling. Bij Toyota komt dit niet alleen terug in het gebouw. Hertsenberg: “Het probleem met elektrische auto’s en heftrucks is dat deze vaak ’s avonds worden geladen. Dan zijn er alsnog kolencentrales nodig om de piekbelasting te kunnen bolwerken. De ideale oplossing hiervoor is waterstof. Met groene energie produceer je waterstof. Dit buffer je, waarna een auto of heftruck deze energie als brandstof gebruikt.” Twee jaar geleden vroeg Hertsenberg zich af waarom het gebruik van waterstof maar niet van de grond kwam. Toyota had immers al een auto, de Mirai, die op waterstof rijdt. En alle Toyota-machines kunnen op waterstof rijden. Maar ze konden nog nergens worden ‘volgetankt’ en dus was er weinig animo. “Toen ben ik in ons netwerk op zoek gegaan. Ik kwam er al snel achter: op grote schaal gaat dit nooit ineens lukken. Maar waarom starten we niet kleinschalig? Dat was het keerpunt.”

Het Milkrun-project

In Ede moest het gebeuren. Hertsenberg ging op zoek naar klanten die op waterstof wilden rijden. Samen met Bidfood, ACV, Bruil, Bosch Beton, Veth Automotive, Rijkswaterstaat, gemeente Ede en provincie Gelderland startte Toyota een onderzoek. “Uit het vooronderzoek bleek dat het mogelijk is om een vast waterstofstation te ontwikkelen, waarbij vrachtwagens en auto’s gevuld worden met waterstof. Natuurlijk lukt het een bedrijf niet zomaar om het hele wagenpark op waterstof te laten rijden”, aldus Hertsenberg. Dus begon Toyota met het Milkrun-project. In dit project komt een tankauto op locatie bij een bedrijf in de regio om een deel van bijvoorbeeld de heftrucks te voorzien van waterstof. Dit is een zogenaamd mobiel vulstation. Zo hoeven bedrijven niet direct veel te investeren in hun infrastructuur en worden ze op hun bedrijfslocatie voorzien van waterstof. “We willen klein beginnen en vandaaruit verder groeien met het project. Ondertussen heb ik zelf ook een Mirai besteld”, vertelt een enthousiaste Hertsenberg.

Een duurzame ondernemersles

Het Milkrun-project staat op het punt om daadwerkelijk van start te gaan. Om er een nog betere business case van te maken, is het belangrijk dat bedrijven uit de regio aansluiten. Toch is waterstof niet voor iedereen dé oplossing. Hertsenberg: “Kijk naar je situatie en kijk dan wat je oplossing is. Ik

zie waterstof als een mooie duurzaamheidsvariant. Maar ik zeg wel altijd: duurzaamheid zonder profit is geen duurzaamheid. Waterstof alleen werkt niet, we moeten er samen iets van maken. Dat is ook mijn les aan ondernemers: focus waar je naartoe wilt. Uit het rijtje people, planet en profit mag niets missen. Denk aan je werknemers, neem ze mee in het denkproces. Iets wat van onderop komt, zorgt vaak voor goede ideeën én draagvlak. Als leidinggevende moet je niet zeggen dat je alle wijsheid in pacht hebt. Heb respect voor het milieu, de maatschappij, je medemens, klanten en medewerkers. Maar verlies je profit ook niet uit het oog. Alles hangt met elkaar samen.”