Samen Sterk
Boerderij Kreel, Slagerij ‘t Pleintje en Monsieur Jacques

De Ginkelse vleeskoe

De zon schijnt op de Ginkelse Heide. De bonte Kreelse koeien van boerderij Kreel verkiezen op deze warme dag hun koele stal boven het weiland. Hun dikke billen staan niet dicht op elkaar gepakt; ze hebben alle ruimte. Dé reden voor Berry van Kruistum van slagerij ’t Pleintje uit Harskamp om met deze bijzondere boerderij samen te werken.

Meer voor een koe

Herman Pieter Prangsma is de boer van boerderij Kreel. Trots laat hij zijn koeien zien en vertelt over zijn samenwerking met slagerij ’t Pleintje: “Ik was het zat om te weinig te krijgen voor mijn koe. In de markt krijg je geen extra geld voor een koe die je beter behandelt of omdat je veel voor de natuur doet. Vorig jaar stapte ik daarom op Berry af voor een samenwerking.” En Berry was direct enthousiast: “Ik was al jaren op zoek naar een boer als Herman Pieter, iemand die een bijzonder product heeft. Dus die kans heb ik met beide handen aangegrepen.” Dat mondde uit in een mooie samenwerking: Herman Pieter heeft de koeien, Berry maakt er mooie stukken vlees van. De eerste grote afnemer is er ook al: museumrestaurant Monsieur Jacques in het Nationale Park De Hoge Veluwe.

Kwalitatief rundvlees

Toen Berry boerderij Kreel bezocht, wist hij dat hij de juiste boer gevonden had. “De koeien lopen hier vrij rond. Je hoort niets anders dan vogeltjes en de wind, want de boerderij ligt midden op de heide. Ik ben ervan overtuigd dat de koeien dat merken. Ik zie het aan het vlees; het blijft mooi donkerrood in de koeling. In tegenstelling tot ander rundvlees, dat direct verkleurt. Heel bijzonder.” Herman Pieter: “Ik ben officieel niet biologisch, want ik wil mijn koeien een veearts niet ontnemen. Maar ik heb al twee jaar geen veearts hier meer gehad, op de standaard controles na. Mijn geheim is heel simpel: ik geef de koeien rust.”

Zorg voor de natuur

Na het bezoek aan de stal, waar de deuren voor de koeien altijd open staan, springt Herman Pieter in zijn auto en rijdt door de velden rondom boerderij Kreel. Er lopen twee mensen onderzoekend door het land. “Die tellen hier vandaag de libelles. Dit is een bijzonder gebied, met beschermde dieren. Dat willen we graag zo houden.” Terwijl hij om zich heen kijkt, vertelt hij over zijn voerbeleid. Het voer dat de dames krijgen, komt voor ongeveer 95% van zijn eigen land. “Kijk, ik groei hier erwten, graan, maïs, zonnebloemen en kruiden. Die meng ik voor goed voer.” Berry: “Ik denk dat we hier een uniek product hebben. Op onze Ginkelse Heide lopen koeien die een prachtig leven hebben. En dat levert ook prachtig vlees op.” Monsieur Jacques realiseerde zich dit ook. Sinds kort is het museumrestaurant in het Nationale Park De Hoge Veluwe de trotse afnemer van Kreels vlees, waar een kok ambachtelijke Kreelse hamburgers maakt. “Ze zijn daar heel blij mee, want het is lokaal en iedereen kent de Ginkelse Heide”, aldus Berry.

Klanten opvoeden

Herman Pieter had voor zijn samenwerking met Berry ook moeite met het vierkant vermarkten. “Dat betekent dat je voornamelijk de ‘standaard’ onderdelen van een koe verkoopt, zoals een entrecote. Ik zeg altijd: een beest gaat niet voor niets dood. Ook andere delen van de koe zijn heerlijk, al zijn ze nu misschien minder populair.” Berry: “Veel toeristen die in Harskamp komen, weten al hoe ze kunnen koken met deze incourante stukken vlees. Onze eigen bewoners willen we daar meer bij betrekken. Bestel eens hacheevlees of een sudderlapje, willen we ze meegeven. Want wie doet dit nu nog?” “Eigenlijk willen we ze een beetje opvoeden”, lacht Herman Pieter.

Optimaal versterken

De kop is er pas net af, maar de mannen zijn voortvarend van start gegaan. Het vlees is inmiddels voor particulieren te koop bij slagerij ’t Pleintje en op boerderij Kreel zelf. Daarnaast gebruiken ze het in hun catering waarin ze veel samenwerken. Als het druk is, vangen ze elkaars cateringklanten op. Samen hebben ze een groter netwerk en een betere infrastructuur waaruit ze kunnen putten.

Toekomstplannen

Daarnaast willen de twee de horeca in. “We merken wel dat de horeca op ons ons product zit te wachten. Vooral de incourante delen zijn daar in trek. Horeca-ondernemers willen het pure en eerlijke vlees dat wij bieden. Op dit moment zijn we nog bezig om alle marges te bepalen”, vertelt Herman Pieter. Berry: “Dat wil ik andere ondernemers meegeven: maak duidelijke afspraken als je samenwerking zoekt. Denk niet dat het allemaal wel goed komt. Het moet voor beide partijen interessant blijven en de marges moeten goed zijn.”