De Spelmakerij: Unieke dagbesteding voor mensen met autisme

#impactondernemen

De Spelmakerij bedenkt en maakt gezelschapsspellen en geeft deze uit, in samenwerking met The Gamefantry. Oprichters Matthijs, Niek en Paul zijn de bedrijven twee jaar geleden gestart met een duidelijke visie: volwassenen met autisme een zinvolle dagbesteding geven en hen waar mogelijk helpen op weg naar een plek op de arbeidsmarkt.

Het startte allemaal twee jaar geleden. Matthijs vertelt: “Ik heb een tijd lesgegeven op de HAN, waarbij studenten nieuwe diensten en producten ontwikkelen binnen het sociaal domein. De deeltijdstudenten aan wie ik les gaf werkten zelf ook in organisaties als De Spelmakerij en via hen hoorde ik de verschillende verhalen. Deze inspireerden mij zo dat ik zelf ook zo’n initiatief op wilde zetten. Toen ik hiervoor de eerste stappen had gezet kwam ik in contact met Niek en Paul en samen zijn we een avond gaan zitten. Paul wilde graag een speluitgeverij opzetten, terwijl ikzelf voor spelontwikkeling wilde gaan. Maar toen ik Paul zijn plannen hoorde besefte ik al snel dat we deze dingen juist mooi naast elkaar kunnen zetten. En zo is naast De Spelmakerij ook de uitgeverij The Gamefantry opgericht. Sindsdien zijn het twee volledig communicerende vaten.”

Autisme in z’n kracht

De Spelmakerij is een dagbesteding voor mensen met autisme en is opgericht als onderdeel van de zorgorganisatie Het Jagerhuis. Inmiddels werken er zo’n 35 deelnemers en vrijwilligers, die samen kaartspellen en bordspellen ontwikkelen en doortesten voor verschillende partijen. Matthijs vertelt: “In de spelletjeswereld lopen veel mensen rond met autisme. Spelletjes zijn namelijk een manier om andere mensen te ontmoeten, terwijl je je tijd niet hoeft te vullen met het voeren van gesprekken; je bent echt bezig.” Maar ook inhoudelijk zijn mensen met autisme volgens Matthijs goed op plekken als deze: “Autistische ogen zijn een stuk detailbewuster en helpen ons dus om kleine details op te merken. Ook is het voor mensen met autisme ontzettend belangrijk dat er geen ruimte is voor interpretatie, maar dat het precies duidelijk is wat er van je wordt verwacht. Je kunt je dus voorstellen dat niemand een handleiding beter kan schrijven en beoordelen dan iemand met autisme. Daarnaast zit er ook gewoon een aantal hele slimme mensen bij.” De deelnemers komen overal vandaan: van Ede, Arnhem en Nijmegen, tot Rhenen, Leusden en Veenendaal. “Sommigen komen een ochtend terwijl anderen alle dagdelen komen dat we open zijn. De meesten komen vanuit een WMO-traject, waarbij de bedoeling is dat ze op termijn uitstromen naar de arbeidsmarkt. Ik kijk naar wat de mensen meebrengen. Zo werken ze ook vanuit wat ze goed kunnen.”

Ontwikkelen tijdens spelavonden

De Spelmakerij ontwikkelt spellen van concept tot productie, waarbij de productie en verkoop bij The Gamefantry ligt. Paul: “We testen de spellen ook stevig buiten de deur, zodat we weten hoe leuk de spellen zijn. Vanuit daar scherpen we verder aan en als alles helemaal klopt gaan we het spel pas uitgeven.” Een van de manieren waarop deze spellen getest worden, zijn tijdens de spellenavonden die Niek organiseert. Niek vertelt: “We organiseren hierin twee soorten avonden: één waarop bestaande spellen gespeeld worden en één waarop nieuwe spellen worden getest. Dit doen we samen met spellenmakers uit de omgeving met als doel inzicht te krijgen in hoe we de spellen nog beter kunnen maken. Het leuke is dat wij drieën elkaar ook op zo’n spellenavond ontmoet hebben.” Voor Matthijs, Niek en Paul blijft het niet alleen bij deze avonden. Paul: “Ook hier spelen we veel spelletjes met elkaar. Als je spelletjes ontwikkelt moet je ook spelletjes spelen natuurlijk!” “Er is al veel privé-budget heengegaan” vult Matthijs lachend aan. “Het laatste uur van de dag in de Spelmakerij leg ik overal spellen op tafel, zodat iedereen mee kan doen. Daarmee hebben we dan ook direct weer de sociale component te pakken.”

Unieke spellen

De aanvragen voor het ontwikkelen van spellen komen op verschillende manieren binnen: vanuit organisaties, vanuit Nederlandse spelontwikkelaars én vanuit de mensen die bij De Spelmakerij werken. Matthijs vertelt: “De MAF kwam met een spel naar ons toe om verder te laten ontwikkelen. Het was simpelweg niet leuk om te spelen. We hebben de basis laten staan, maar hebben het spel vanuit daar opnieuw uitgedacht. Nu is het een vorm van interactie waarin wel dingen van het officiële spel overeind staan.” Volgens Paul is ook juist de afstemming op inhoud met organisaties erg belangrijk: “Zo hebben we voor Mercy Ships een volledig nieuw spel ontwikkeld, aansluitend op het nieuwe schip dat in de vaart komt. In het spel hadden we eerst een piraat zitten, maar de organisatie gaf terug dat dit inhoudelijk gezien niet lekker aansluit. Die hebben we er dan ook uitgehaald. Het is echt een samenwerking tussen de organisatie en ons.”

Unieke dagbesteding

De Spelmakerij is volgens Matthijs een belangrijk initiatief. “De Spelmakerij is een unieke dagbesteding, waarbij de deelnemers echt tot hun recht komen. Een dergelijk aanbod is ergens anders niet. Ze komen dan ook niet voor niets van zover weg. Als dit er niet was, hadden veel mensen met autisme geen plek waar ze zich kunnen ontwikkelen en op hun plek voelen. Het vervult daarmee wel echt een behoefte.”

Nu ís de toekomst

De drie compagnons zijn tevreden met waar ze nu staan. “We zijn nu ruim 1,5 jaar bezig. Dat het staat zoals het staat is echt al een realisering van de dromen die we hadden. We willen gewoon een mooi aantal spellen per jaar aangeven. Daarnaast zou het fantastisch zijn als we de Spelmakerij vijf dagen kunnen draaien in plaats van de huidige tweeënhalf. Wellicht kunnen we dan ook uitbreiden naar andere steden. Maar voor nu is onze toekomstdroom waar we nu in leven.”

Matthijs Vertegaal

Projectleider de Spelmakerij

image

Niek van den Brink

Spelontwerp en promotie The Gamefantry

image

Paul Gigengack

Productmanager en Accountmanager The Gamefantry

image

Dit artikel delen