The Boardroom:

#nieuwekansen

jongeren op weg naar ondernemerschap

The Boardroom is hét platform voor jongeren met een drive voor ondernemerschap. De programma’s zijn speciaal ontwikkeld voor jongeren in de leeftijd van 15 tot 20 jaar die alles willen weten over het opzetten en runnen van een eigen bedrijf. Dit initiatief vond zijn opstart in Hilversum, maar is sinds 2020 ook in Ede te vinden. En met succes! Al 30 jongeren hebben deelgenomen aan activiteiten van The Boardroom Ede.

The Boardroom organiseert drie verschillende (live) activiteiten: een trainingsprogramma gericht op het ontwikkelen van je eigen bedrijfsidee, genaamd The Boardroom Training. Daarnaast bestaat The Boardroom Playground. Dit is een festival rondom start-ups en entrepreneurship. Als derde activiteit organiseert The Boardroom een reeks masterclasses van jonge ondernemers die terugkeren naar hun oude middelbare school: The Boardroom on Tour.

Potentie maximaal benutten

Chudi Uzozie, één van de oprichters van Boardroom en eigenaar van Team Ollie, deed met zijn bedrijf al verschillende projecten op scholen over ondernemerschap. Zo ontdekte hij wat jongeren beweegt. Chudi vertelt: “We horen bij jongeren vaak de ambitie dat ze een eigen bedrijf willen beginnen. Met Boardroom willen we jongeren juist buiten school meer leren over ondernemerschap. Dit sluit volledig aan bij onze missie: Jongeren de kans geven om hun potentie maximaal te benutten.

"Het allerbelangrijkste vind ik dat iemand doet wat hij zegt. Pas als je een proces helemaal hebt doorlopen weet je wat het je gegeven heeft. Dat doorzettingsvermogen is echt één van de belangrijkste eigenschappen die we bij jongeren proberen te bewerkstelligen."

Inspiratie bij jongeren

Iedere jongere beleeft The Boardroom op zijn eigen manier. Waar sommigen er zonder enige richting instappen, zijn er ook jongeren die al echt een idee hebben. Zo stond één van de deelnemers al met één been in het ondernemerschap. Na wat tips van andere ondernemers is hij toen Borrelboxen.com begonnen. Chudi licht toe: “Ik vind het erg mooi om te zien dat de sprekers die we uitnodigen ook echt effect hebben. Je weet van tevoren niet 100% zeker wat jongeren triggert om verder te gaan, maar we willen in ieder geval nieuwe perspectieven bieden.”

Lokaal karakter

Om jongeren een zo breed mogelijk beeld te geven, worden sprekers rondom allerlei thema’s uitgenodigd: van Richard Aangeenburg, mede-oprichter van Bambook, die vertelt hoe je bepaalde stappen zet, tot Carlijn Pluijmakers, mede-eigenaar van REDRUM, die met jongeren brainstormt over hoe je dingen groter aan kunt pakken. “We vinden het belangrijk dat het een lokaal karakter heeft, zodat je als jongere ziet: er gebeurt in Ede meer dan je weet. Hier zijn mogelijkheden. Juist dat perspectief wil je jongeren bieden.”

Eigen tie-dye bedrijfje

De 18-jarige Simon Roos, 5 vwo-student, is één van de deelnemers van The Boardroom. Hij kwam niet met een specifiek idee, maar heeft inmiddels wel zijn eigen onderneming opgestart. Simon vertelt: “Het leek mij leuk om er skills bij te leren naast school, zodat ik weet wat belangrijk is binnen een bedrijf. Maar uiteindelijk werd ik ook zelf geïnspireerd om mijn eigen onderneming te starten en zo ervaring op te doen. Met mijn bedrijfje tie-dye ik truien en t-shirts.”

Ontdekkingstocht

Simon was altijd van plan om iets met architectuur te gaan doen. Het feit dat hij nu zijn eigen onderneming heeft had hij dan ook niet verwacht. Toch zit ondernemerschap wel in zijn bloed. “Mijn vader is salesmanager en mijn opa had ook een eigen bedrijf. Ik denk daarom dat het wel in me zit en wilde kijken wat ik eruit kon halen. In de trainingen die we tot nu toe hebben gehad ontdek ik steeds meer hoe groot het ondernemerschap is. Je leert elke keer iets anders.”

Een van de lessen die hem het meest is bijgebleven wat de les van Carlijn van RedRum. Naast RedRum runt ze meerdere, uiteenlopende bedrijven. Ze is ze een kledingmerk gestart en verhuurt ze een camper. “Carlijn stelde me de vraag: ‘Wat wil je gaan doen?’ Met haar hebben we gebrainstormd hoe je de dingen groter aan kunt pakken. Zij heeft laten zien dat je met alles wel iets kunt en dat je groots moet durven denken. Carlijn heeft echt mijn ogen geopend.”

Bullshit-meter

Precies deze ervaringen bij jongeren is wat The Boardroom voor ogen heeft. Maar het belangrijkste ingrediënt om deze dromen ook echt werkelijkheid te laten worden is volgens Chudi toewijding. De jongeren worden daar vooraf aan hun deelname ook op getoetst. “Het allerbelangrijkste vind ik dat iemand doet wat hij zegt. Het is voor mensen een uitdaging om iets toegewijd te doen en iets af te maken. Pas als je echt de cirkel hebt volbracht weet je wat het je gegeven heeft. Wij hebben ook de zogenaamde ‘bullshit-meter’: in hoeverre doe je ook echt wat je zegt? Dat is echt één van de belangrijkste eigenschappen die we bij jongeren proberen te bewerkstelligen. Just do it.”

Jonge ondernemers

The Boardroom heeft inmiddels al een aardige ‘wall of fame’ opgebouwd, met jonge ondernemers die de sprong in het diepe gewaagd hebben. Van deelnemers die een social media bedrijfje gestart zijn tot een jongere met een eigen laserbedrijf. “Het allermooiste moment vind ik als jongeren hun idee ook echt werkelijkheid maken en tot een kvk-inschrijving komen. Ik kan het echt waarderen als ze er echt voor gaan", aldus Chudi.

Laat je motiveren

Simon heeft in met zijn deelname aan The Boardroom ontdekt hoever zijn mogelijkheden reiken en wil ook andere jongeren aansporen. “Laat je motiveren, inspireren en activeren. The Boardroom is iets wat je zicht kan verbreden als het aankomt op hoe je kijkt naar andere bedrijven. Ook al heb je het lichtste sprankeltje zin: doe het gewoon, schrijf je in.”