Your Movies: films met een goed verhaal

#nieuwecarriere

Yannick Moolhuizen was medewerker in de hulpverlening, maar sinds een jaar de oprichter van zijn eigen videobedrijf Your Movies. Your Movies maakt bedrijfsfilms, trouwfilms, animaties en aftermovies. De coronacrisis? Voor Your Movies heeft die juist veel goeds gebracht.

Van hulpverlener naar videograaf

Na het afronden van zijn middelbare school ging Yannick Film studeren aan de HKU. Hij ontdekte daar dat hij toch liever iets met mensen ging doen en is om die reden overgestapt naar de opleiding SPH. Films maken bleef op de achtergrond altijd nog een hobby. Vervolgens heeft hij twee jaar bij een zorginstelling gewerkt, in het multimediateam. “Met dat team gingen we op pad met cliënten en leerden we hen filmen. Na een tijd raakte mijn geduld hierin een beetje op. Dat was het moment waarop ik dacht: volgens mij moet ik voor mezelf beginnen. Ergens heb ik altijd de droom gehad om zelfstandig videograaf te worden. En deze droom kon ik nu werkelijkheid maken.”

Ambachtelijke beroepen

Your Movies maakt allerlei soorten video’s: van bedrijfsvideo’s en animaties tot trouwfilms en aftermovies. Toch heeft Yannick een duidelijke voorkeur: video’s waarin hij een ambachtelijk beroep mag vastleggen. “Vooral de specifieke handelingen die iconisch zijn voor het beroep vind ik mooi om te filmen. Het liefst breng ik die op een moderne manier in beeld. Ik heb hier echt de mogelijkheid om mijn creativiteit in een film te leggen en van de standaard af te wijken. En dat is wat ik graag doe.”

Samenwerken als kracht

Your Movies werkt veel samen met andere partijen, om zo tot nog betere resultaten te komen. Zo werkt hij voor verschillende communicatiebureaus en heeft hij twee collega-filmmakers die hij inzet als er bijvoorbeeld meer camera’s nodig zijn. Maar ook zijn vriendin werkt regelmatig mee. “Mijn vriendin spreekt voice-overs in, voor allerlei soorten films. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer klanten liever zelf niet in beeld komen.”

Coronacrisis ten goede

Waar de coronacrisis veel bedrijven in moeilijke situaties heef gebracht, is Your Movies er juist door opgefleurd. “In het begin was ik even bang. Evenementen stopten, bruiloften gingen niet door.” Maar juist van alle fysieke evenementen die niet doorgingen, kreeg Your Movies de opdracht om er een film van te maken. Van informatieavonden van de gemeente Ede tot open dagen van middelbare scholen. En veel organisaties verspreiden hun informatie nu júíst middels video. “De crisis heeft veel bewerkstelligd. Ik verwacht dat mensen nu inzien wat voor waarde film heeft of kan hebben voor hun bedrijf.”

Succesformule

Yannick heeft er nog geen moment spijt van gehad dat hij met Your Movies is gestart. Waar hij erin stapte met het idee om het ‘een jaar te proberen’, heeft hij nu een goedlopend bedrijf waar hij trots op is. Zijn succesformule? Het verhogen van zijn uurtarief. “In het begin vond ik het lastig om een goed uurtarief te bepalen. Toen ik een hoger tarief ging rekenen kwamen er ineens ook veel meer én grotere opdrachten naar mij toe. Zij hadden een ander verwachtingspatroon van mij. Ik heb toen wel geleerd: waar je op aanstuurt dat krijg je ook”.

Toekomst in beeld

Yannick wil met Your Movies graag door blijven gaan zoals hij nu doet. Wel hoopt hij zich blijvend te ontwikkelen in de kwaliteit van de films die hij maakt. Nu werkt hij met name voor mkb-bedrijven, maar volgend jaar hoopt hij zeker de stap naar grotere organisaties te zetten. Die nieuwe dingen haalt hij vooral van YouTube. “YouTube heeft veel gratis informatie, ook over films. Als je interesse hebt in beelden en je hebt een camera kun je jezelf via YouTube een heel eind opleiden.”

Durf

Aan andere ondernemers wil Yannick meegeven dat je de sprong in het diepe soms gewoon moet wagen. “Ik vind het spannend om buiten mijn comfortzone te stappen, maar waar ik dat deed heb ik er veel van geleerd. Je moet het gewoon proberen.”