Vaarkamp: al 75 jaar een begrip

Vaarkamp is een bekende speler in het aanleggen en onderhouden van de (openbare) buitenruimte. Dit jaar vieren ze hun 75-jarig bestaan: een bijzondere mijlpaal. Het geheime recept? Volgens Jaco Jacobs, mede-eigenaar, is de waardering van je medewerkers de belangrijkste factor voor het gezond houden en laten groeien van je bedrijf.

In 2004 nam de vader van Jaco Vaarkamp over en sinds vier jaar is Jaco samen met zijn twee broers en vader eigenaar. Een echt familiebedrijf dus. Met ruim 100 medewerkers bedienen zij onder andere waterschappen, gemeentes en Staatsbosbeheer, zowel in grijs als groen. Jaco komt zelf uit het vak vindt de aanleg het meest leuke onderdeel: “Met aanleg creëer je echt iets, dat vind ik mooi om te zien. Maar ook vanwege de omgevingen waarin je werkt. Zo werken we bijvoorbeeld voor Paleis het Loo, waar we de verhardig van de kasteeltuin onkruidvrij houden. Het is natuurlijk fantastisch om in zo’n omgeving te mogen werken.”

Jubileumboek

Speciaal voor het 75-jarig jubileum is er een jubileumboek uitgebracht. Deze is niet geschreven door de mannen van Vaarkamp zelf, maar door een oud-werknemer van de gemeente Ede. Jaco vertelt: “Hij had al eerder een boek geschreven over visserij. Toen hij van onze oud-directeur veel foto’s te zien kreeg bood hij aan om ook over Vaarkamp een boek te schrijven.” Het boek draagt de titel ‘Zwervend over de Veluwe’ en is wel 420 pagina’s dik. Hoewel het een jubileumboek voor Vaarkamp is, gaat het in het boek niet alleen over Vaarkamp zelf. “Er staan allerlei verhalen in van de omgeving en de gebieden eromheen waar wij gewerkt hebben. Juist dit zijn dingen die mensen buiten Vaarkamp om ook erg leuk vinden om te lezen. Het trekt echt allerlei soorten publiek. Sommige mensen herkenden bijvoorbeeld hun omgeving of een familielid. Wij worden vanuit allerlei kanten benaderd door mensen die vragen of ze het boek mogen ontvangen.” Helaas kon Vaarkamp niet groot uitpakken in de viering van het jubileum. Toch zijn er mooie alternatieven gevonden. “22 maart was dé dag. Toen zijn we als directie iedereen persoonlijk langsgegaan om een gebakje te brengen. Dat werd enorm gewaardeerd. Aan het eind van de week hadden we een officieel moment, waarop Jaap Vaarkamp, zoon van oud-eigenaar Frank Vaarkamp, met de tractor een groot spandoek heeft onthuld. De burgemeester was daar ook bij. Die heeft na dit onthullingsmoment ook het eerste jubileumboek overhandigd gekregen.”

Medewerkers met hart voor de zaak

De reden dat Vaarkamp al zo lang en goed draait hebben ze volgens Jaco te danken aan de gedrevenheid van de medewerkers. “Wij hebben goede vakmensen in huis. De jongens hebben echt hart voor de zaak en dat merk je ook. Als directie doen we daar ook echt ons best voor. We proberen ervoor te zorgen dat er altijd een goede sfeer heerst en geven de medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid.”

Sociaal ondernemen

‘Duurzaam omgaan met personeel’ is één van de belangrijkste redenen geweest om te investeren in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en hen volledig onderdeel van Vaarkamp te laten worden. “We hebben contact gehad met het Werkgevers Service Punt, die ons kandidaten aanleverden. Toen dachten we: ‘laten we het gewoon eens proberen’. Het is zo goed bevallen dat deze jongens ook nooit meer weg zijn gegaan. Inmiddels is het zo geïntegreerd binnen Vaarkamp dat het niet meer weg te denken is. Wij zien het echt als een vast onderdeel binnen ons bedrijf.” “Daarbij leent ons werk zich er goed voor om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten. Inmiddels hebben we er behoorlijk wat in dienst en dat gaat ontzettend goed! Zo hebben we een jongen die eerst bijna niemand aan durfde te kijken toen hij binnenkwam, maar nu heeft hij de grootste praatjes en draait hij op volwaardige kracht mee. Ook hebben we iemand van ’s Heeren Loo aangenomen die allerlei onderhoud- en aanlegklussen verricht. Het is een enthousiaste jongen en hij doet het goed. We hebben hem dan ook een vast contract gegeven. Het is mooi om de ontwikkeling van die jongens te zien.”

Inzet

Voor alle werknemers binnen Vaarkamp is ‘inzet’ het basisingrediënt. “Als de inzet er is, worden ze volledig opgenomen in het team. De mentaliteit van hard willen werken moet je dan ook bezitten. Is dat in orde? Dan word je volledig geaccepteerd, wie of wat je ook bent en welke capaciteiten je ook bezit. Maar het werkt ook andersom: als onze medewerkers inzet hebben krijgen wij daar ook weer energie van. Dit betreft niet alleen de inzet om het goed te willen doen, maar juist ook om het netjes op te lossen als er een fout gemaakt wordt. Zo reed één van onze jongens tijdens een klus per ongeluk een heiningpaal omver. Hij belde aan bij de bewoners om het te melden. Die waren daar blij mee en zouden het zelf wel even repareren. Toen hij de week erop zag dat de paal nog steeds niet gemaakt was belde hij opnieuw aan met het voorstel om de paal zelf te vervangen. Wij kregen later een belletje van deze bewoners met een groot compliment over de aanpak van deze medewerker. Een fout werd dus uiteindelijk omgezet in een compliment. Zo blijkt maar weer dat je door inzet en aandacht veel dingen een positieve twist kunt geven.”

Gezonde mix

Jaco vindt dat de mix van verschillende soorten medewerkers belangrijk is voor de ontwikkeling van een bedrijf. “Binnen Vaarkamp zie je een mix van allerlei culturen, leeftijden en achtergronden. Het is gewoon leuk om te zien dat iedereen onderdeel is van het team. Juist deze variatie versterkt elkaar. Door corona zien en spreken we elkaar helaas een stuk minder, maar we blijven investeren in deze binding en teambuilding.”

Hoger niveau

Ook voor de toekomst blijft ‘personeel’ de belangrijkste pijler. “Vanaf het jaar van overname hebben we onze visie doorgevoerd en hebben we best wel wat neergezet qua professionaliteit en uitstraling. En ook in de toekomst willen we Vaarkamp naar een hoger niveau tillen. Daarbij hebben we geen ambitie om groter te worden, maar om het personeel binnen boord te houden. We hebben gezien dat dat cruciaal is. Als je de juiste vakmensen hebt, in hen investeert en laat merken dat ze van waarde zijn, dan betaalt zich dat echt uit.”

Jaco Jacobs

Projectleider

Dit artikel delen