Biologische kwekerij De Hessenhof: van het kleinste stekje en prilste zaadje tot een gedegen leverbare plant

De wereld een beetje groener maken met het zo duurzaam mogelijk opkweken van planten: dat is de visie van Hans en Miranda Kramer, eigenaars van biologische kwekerij De Hessenhof in Ede. Wat bijna 40 jaar geleden als hobby begon, is uitgegroeid tot een biologische kwekerij met het grootste sortiment van Europa. Niet voor niets bezocht door bezoekers vanuit het hele continent.

Hans en Miranda Kramer

Vanuit welke gedachte is deze kwekerij ontstaan?

Hans licht toe: “39 jaar geleden begon ik met het verzamelen van planten. Dat was mijn hobby. Toen ik mijn opleiding had afgerond, ben ik de kwekerij gestart. Wat nu de huidige kwekerij is, was destijds een kaal stuk land van m’n grootouders. Ik heb daar alles zelf geplant, van beukenhagen tot eikenwallen. Vervolgens ben ik direct gestart met het kweken, waarbij mijn vrouw Miranda mij na 10 jaar is gaan helpen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat er een kleine oase is ontstaan.”

Wat maakt De Hessenhof uniek?

“In twee dingen zijn we onderscheidend. De eerste is ons sortiment. Qua diversiteit zijn we de grootste kwekerij van Europa. We kweken veel soorten waarbij wij de enige aanbieder in Europa zijn en hebben ook rassen die verder praktisch uitgestorven zijn. Zo hadden we een tijdje terug iemand uit Zwitserland die voor een specifieke, uitgestorven plant helemaal naar onze kwekerij is gekomen, zodat hij het in Zwitserland ook weer kan gaan kweken.” De tweede is onze manier van kweken. Al onze planten zijn namelijk opgekweekt in bladaarde. We gebruiken absoluut geen turf. Bij biologisch kweken mág je wel kweken in turf, maar wij doen dat niet. Zo verkopen we ook geen potgrond, maar gezeefde bladaarde. Dat liep op een gegeven moment zo hard, dat we een vak gemaakt hebben met de gezeefde bladaarde. Nu kunnen mensen een zak vullen, waarbij er statiegeld zit op de zak. Op die manier gaan we verspilling tegen. Dat proberen we met de potjes van de planten ook.”

Waarom hebben jullie specifiek voor een biologische kwekerij gekozen?

Lachend vertelt Hans: “Ooit wilde ik het naambord vernieuwen. Die was namelijk helemaal verbladderd en vergaan. Toen wilde ik er ‘biologische kwekerij’ erop zetten. Maar om je bedrijf ‘biologisch’ te mogen noemen moet je gecertificeerd zijn. Toen dacht ik: “Laten we dat maar gewoon doen dan!” Omdat we altijd al ecologisch waren, hadden wij bijna alles al op orde. Waar een gemiddelde certificering een aantal jaren in beslag neemt, waren wij binnen een jaar al gecertificeerd en mochten we ons officieel ‘biologisch’ noemen.”

"We willen de wereld een beetje groener maken én hopen dat dit ook doorgegeven wordt"

Wat willen jullie nu bereiken met De Hessenhof?

“We willen de wereld een beetje groener maken én hopen dat dit ook doorgegeven wordt. Veel mensen zijn kwijt hoe je een plant opkweekt. Bijna niemand verstaat het vak, terwijl we wel zien dat daar steeds meer behoefte aan is. Zo hebben we ook elk jaar een buitenlandse stagiair. Vaak horen we dan terug dat ze uiteindelijk hun eigen kwekerij begonnen zijn. Dat vinden we fantastisch. Hoe meer mensen weten hoe je plantjes moet kweken, hoe beter dat ook uiteindelijk is voor de natuur.”

Wat voor bezoekers komen er naar de Hessenhof?

“Dat is heel gevarieerd: van mensen die er nog niets van weten tot professionals. Sommige mensen komen echt al 40 jaar. Dat zijn onze vaste klanten. Maar ook hebben we veel bezoekers uit het buitenland. Duitsers, Belgen, Scandinaviërs, Baltische staten: overal komen ze vandaan. Wat ook opvalt is dat de ouderen vaak komen voor het assortiment, terwijl de jongeren komen omdat het biologisch is.”

Welk effect heeft de coronacrisis hierop?

“Het is nog nooit zo druk geweest. Veel mensen zitten thuis en iedereen gaat met de tuin aan de slag. Iedereen wil het plekje waar je graag zit mooi maken. Er komen zelfs mensen die voor het eerst tuinieren! Hoe leuk is het dan om ze te mogen ontvangen.” Groepen kan De Hessenhof helaas niet meer ontvangen. “Normaal gesproken komen er groepen en mensen uit het buitenland. Die kunnen we momenteel helaas niet toelaten. Maar in plaats van de cursussen proberen we mensen wel zoveel mogelijk informatie te geven die hen verder helpt.”

Hoe ziet de Hessenhof eruit in de toekomst?

Hans verwoordt dit in een metafoor: “Je plant een boom en in het begin kan hij niet hard genoeg groeien. Op een gegeven moment weet je precies hoe groot hij moet worden, maar groeit hij harder dan je zou willen. Dat is het moment om het door te geven aan een jongere generatie. Dat is ook wat wij met De Hessenhof voor ogen hebben: het doorgeven van het vak en de kennis. Met als doel dat er steeds meer kwekerijen komen.

Welke les willen jullie andere ondernemers meegeven?

“Begin heel rustig en bescheiden. Hou je eigen lijn vast en kijk niet teveel naar anderen. Doe vooral je eigen ding, waar je in gelooft. Dan ben je vanzelf uniek en komen er mensen kijken. Dat is ook wat mensen hier terugvinden: ambacht en eigenheid.”