NEON: verbinding van food-ondernemers

NEON is een netwerkplek speciaal voor en door foodondernemers uit de regio. Het is dé plek waar kennis, inspiratie en contacten samenkomen. Die regelmatig leiden tot mooie samenwerkingen. Inmiddels is NEON al 4 jaar een succes, met zo’n 500 aangesloten ondernemers. Lisette de Jong is moderator en organisator van events en de community van NEON. Daarnaast is ze schrijver van inspirerende verhalen over de verschillende foodondernemers. Samen met andere partners heeft zij NEON tot een succes gemaakt.

Sprekende evenementen

Eén van de belangrijkste katalysators van de verbinding tussen de foodondernemers zijn de evenementen die NEON organiseert. Inspiratie en ontmoeting staan hierin centraal. Lisette licht toe: “Tijdens een event nodigen we verschillende sprekers uit die tien minuten spreken over een foodgerelateerd onderwerp. Het moeten frisse thema’s zijn en vooral geen open deuren.” In deze zogenaamde ‘braincandies’ worden de highlights over het betreffende onderwerp uitgelicht, zodat het voor een breed publiek aanspreekbaar is. Maar ook de ondernemers zelf worden aan het woord gelaten. “We horen graag van ondernemers hoe zij dingen doen, want daar leren we met elkaar van.” Rondetafelgesprekken Na de braincandies volgen rondetafelgesprekken, waarin tien deelnemers samen met een moderator in gesprek gaan. Daar worden de ondernemers flink uitgedaagd met prikkelende vragen als ‘Wat zou jij anders doen als je de onderneming van je buurman had?’ “Officieel duren deze gesprekken 45 minuten, maar ik krijg de deelnemers nooit meer weg!” lacht Lisette. “Kortom: deze rondetafelgesprekken zijn ontzettend geslaagd.” Na de gesprekken volgt een borrel waar de ondernemers verder met elkaar in contact kunnen komen. En net als bij de rondetafelgesprekken is ook hier aan gespreksstof geen gebrek.

Oprechte passie

Samen met een team organiseert Lisette NEON. Naast haar passie voor ondernemen heeft Lisette een echte persoonlijke drijfveer om foodondernemers met elkaar te verbinden. “Allereerst vind ik ondernemerschap gaaf. Maar wat ik heel tof vind aan deze insteek is het innovatieve karakter. Het is ontzettend inspirerend om van innovatieve foodondernemers te horen hoe ze dingen aanvliegen. Je komt overal binnen en hoort de meest mooie verhalen. Ik denk dan: wauw, dit is een spannend verhaal dat elke ondernemer moet horen.”

Uniek platform

In de regio zijn er veel verschillende netwerkclubs te vinden. Toch heeft NEON iets wat andere netwerkclubs niet hebben en levert daarmee een belangrijke bijdrage. “We zien dat foodondernemers echt graag met elkaar delen, maar dat ze geen ander platform hebben waar ze elkaar treffen; dat maakt dit netwerk zo gaaf. Wij vinden dat de ondernemers met gelijkgestemden moeten kunnen praten en dat is precies wat hier gebeurt.” Een ander verschil met een gemiddelde netwerkclub is het verkrijgen van de leden. “Wij verbinden actief. Verbinding is voor de foodondernemers namelijk niet het doel op zich. Zij moeten het laatste duwtje krijgen om ook daadwerkelijk te komen. Zijn ze er eenmaal, dan zijn ze niet meer weg te slaan en gaan ze naar huis met een aantal mooie contacten. We horen van veel ondernemers terug dat ze echt succes hebben sinds ze zijn gaan samenwerken. Uiteindelijk is de toekomstvisie van NEON dat het netwerk verzelfstandigt en ook daadwerkelijk van de foodondernemers zelf gaat worden.”

Van fysiek naar een digitale community

Vanuit de visie lag er een plan om NEON meer om te zetten in een online community, waarin ondernemers de mogelijkheid hebben om te verbinden en dingen met elkaar kunnen delen. Toen de coronacrisis uitbrak is dit ook daadwerkelijk uitgevoerd. “We willen de foodondernemers blijven laten zien, in welke tijd dan ook. Er zijn hier gewoon zoveel toffe verhalen! Die wilden we door middel van artikelen veel meer naar voren brengen. We hebben toen alle ondernemers gevraagd: ‘Hoe gaat het nu met je?’ Daar kwamen veel mooie verhalen uit, die we vervolgens zijn gaan schrijven. Deze hebben we gedeeld via onze nieuwsbrief en LinkedIn, samen met aanvullende filmpjes. Het is prachtig om te zien welke verhalen we al hebben kunnen delen. Door het stellen van deze vragen zijn we al bij veel ondernemers binnengekomen. Er komen pareltjes omhoog, die anders op de achtergrond waren gebleven. Het is trotsmakend om te zien wat Ede allemaal biedt.”

Podcast-serie

Aanvullend op de online artikelen is NEON in samenwerking met het World Food Center, Regio Foodvalley en De Proeftuin een half jaar geleden gestart met het maken van een podcast-serie, waarvan inmiddels zes afleveringen zijn verschenen. En met succes: het bereik van de podcast is inmiddels al meer dan 150.000 personen. "Het is een plek waar uitersten in de foodwereld elkaar ontmoeten. In eerste instantie zie je niet dat de foodondernemers iets gemeen hebben, zoals de verpakkingsvrije winkel en Go-Tan. Maar als ze met elkaar aan tafel zitten blijkt er match te zitten. Het is de eindgebruiker en de liefde voor vak wat ze met elkaar verbindt. Ze raken niet uitgepraat. Het gaat niet om netwerken maar om elkaar inspireren."

WFC ook de huiskamer van NEON

NEON heeft mooie plannen voor de toekomst. Naast de fysieke evenementen die weer een plaats kunnen krijgen in het programma, wil NEON de huidige activiteiten uitbreiden met bedrijfsbezoeken. “We horen terug van ondernemers dat ze graag bij anderen achter de schermen kijken.” Uiteindelijk wil NEON zich vestigen bij het World Food Center Experience, dat nog gebouwd moet worden. “Het zou tof zijn als NEON zich daar zou kunnen vestigen en daarvoor is een goede afstemming belangrijk. Gelukkig hebben we momenteel al een mooie samenwerking met het World Food Center. Het World Food Center moet de huiskamer van NEON worden; de plek waar NEON woont.”

Lisette de Jong

mede-oprichter NEON

image

Dit artikel delen